سفر به گرجستان

سفر به گرجستان

گرجستان کشوری آسیایی اروپایی است که با مساحت 69900 کیلومتر مربع با جمعیتی حدود 4661401 نفر ( طبق سرشماری 2006 ) در منطقه قفقاز ما بین دریای خزر و دریای سیاه قرار گرفته است . دین غالب در گرجستان مسیحی ارتودوکس بوده و زبان رسمی آنها نیز گرجی می باشد . گرجستان که امروزه در تمام دنیا با نام Georgia به معنی کشاورزی شناخته شده است ، در قدیم با نام ایبریا خوانده می شده است . در دوره صفویان شرق گرجستان تحت فرمانروایی ایران و غرب آن تحت فرمانروایی عثمانی بوده است . نادر شاه افشار نیز به گرجستان حمله نموده و آقا محمد خان قاجار نیز جنگ خونینی را در آنجا به راه انداخت تا اینکه در سال 1783 گرجستان جزو قلمرو روسیه در آمد .

 

batumi2

 

پایتخت گرجستان تفلیس بوده و بین سایر شهر های مهم آن می توان از باتومی ، روستاوی ، کوتائیسی ، متسختا و ... نام برد . آب و هوای این کشور منحصر به فرد است و 4 فصل در عین واحد در آن رؤیت می شود ، چنانچه در مجاورت دریای سیاه هوای گرم و مرطوب را شاهد هستیم اما با نزدیکی به کوههای قفقاز سرما و بارندگی شدت افزایش می یابد .

گردشگری از مهمترین ارکان کسب در آمد گرجستان است و هرساله پذیرای توریستهای بیشماری از سراسر دنیا می باشد . شهرهای مهم گردشگری آن تفلیس و باتومی می باشند .

 

جاذبه های گردشگری :

جاذبه های گردشگری متعددی در دو شهر تفلیس و باتومی وجود دارند که در عنوان مربوط به خود در سایت به تفضیل توضیح داده شده اند .

 

Georgia

 

آداب و رسوم :

یکی از ویژگیهای فرهنگ گرجستان رقصهای آنها می باشد که هر کدام بیانگر منطقه ای است که آن رقص در آنجا مرسوم است لباسها و پوششهای متفاوت هر رقص بهمراه حرکات موزون خاص آن بیانگر هنر و تاریخ مربوط به آن منطقه می باشد که اثری شگرف بر روی ببینده می گذارد . بعضی ازآنها عبارتند از : رقص کارتولی ( یادآور مراسم عروسی ) ، رقص جیرانی ( شکار گوزن جادویی ) ، رقص خورومی ( رقص جنگی از ناحیه آجارا ) ، رقص آچارولی ( رقصی با نشاط از منطقه آچارا ) ، رقص بارتسا ( رقصی با گامهای تند و ریتم سریع مربوط به ناحیه گوریا ) ، رقص فاریگولی (مربوط به کوهستانهای شمالی گرجستان که فقط توسط مردان اجرا می شود و نشاندهنده استقامت و تحمل مردان کوهستان است ) و ...

ازدواج در گرجستان به شیوه ای که در ایران میبینیم اتفاق نمیفتد و زوجهای جوان پس از برگزاری مراسم مذهبی ازدواج زندگی خود را آغاز می نمایند و عقدنامه محضری وجود ندارد چون بر اساس این اصل ازدواج می کنند که عشق آنها ابدی است و جدایی وجود ندارد . اما بهردلیلی اگر مجبور به جدایی شدند در زمان طلاق برای تقسیم مال و اموال به محضر مراجعه کرده و سند محضری می گیرند .

با توجه به اینکه غالبا مسیحی هستند همانند تمام مسیحیان در جشن سال نو به یکدیگر کادو می دهند لزوما این کادوها گران قیمت نیستند . فقط نکته حائز اهمیت این است که اگر هدیه گل باشد باید حتما تعداد آن فرد باشد چرا که تعداد زوج در مراسم ترحیم کاربرد دارد .

همانند فرهنگ ایرانی که احترام به بزرگتر در آن جایگاه بخصوصی دارد در گرجستان نیز همین اصل حکم فرماست و همیشه در آشناییها ابتدا افراد مسن تر به هم معرفی می گردند و آنها هستند که معمولا تصمیمات اساسی را در خانواده می گیرند .

مردم گرجستان غذای خود را بسیار با حوصله و آرام و در عین لذت بردن در کنار افراد خانواده میل می نمایند ( همان چیزیکه در اسلام بارها به آن سفارش شده است ) . اما نکته مهم این است که نباید غذا در بشقابتان باقی بماند ( این یک سنت است همانند قواعد خاصی که برای نوشیدن چای در ایران وجود دارد )

 

TBILIS

 

سوغات گرجستان :

اقلام بسیار کمی هستند که منحصرا مخصوص به گرجستانند از قبیل پیاله های که از شاخ حیوانات ساخته شده و معمولا لبه آنها از جنس نقره و آهن می باشند که Kantsi نام دارند ، چاقوهای دست ساز ، کلاههای پشمی بزرگ به نام Papakhi ، البسه و نوشیدنیهای گرجی . بعلاوه اینها عتیقه جات و خرده ریزها نیز ارزان و جذاب هستند . انواع ظروف رنگ آمیزی شده که در بوتیک هنرهای دستی تفلیس یافت می شود ، خرده ریزهای متفاوتی که در بازار دست فروشان تفلیس موجود است و یا جواهرات و موزاییکها و سرامیکها و میناکاریهایی که در مغازه پوکانی تفلیس ارائه می شوند . انواع فرشها و قالیچه های قدیمی و جدید گرجی نیز جزئی از سوغات گرجستان به شمار می آیند .

 

غذاهای گرجی :

غذاهای گرجی به شیوه پخت و انواع خوراکهایی که توسط مردم گرجستان تهیه می شود بر می گردد . غذاهای گرجی مخصوص است اما کمی هم تحت تاثیر غذاهای اروپایی و آسیای میانه قرار گرفته است . خوراکهای متعددی در گرجستان سرو می شود که برخی از آنها را به اختصار نام می بریم : پیش غذاها شامل : آجاپساندالی ( بادمجان ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای ، سیر و گشنیز و گاهی اوقات سیب زمینی ) ، کوچ ماچی ( دل و جگر مرغ با تزئین گردو و دانه های انار )  ، لوبیانی ( نان با مغز لوبیا ) ، پخالی ( سبزیجات خرد شده شامل کلم ، بادمجان ، اسفناج ، لوبیا و چغندر بهمراه گردو ، سرکه ، پیاز و سیر )  و ...  نانها شامل تونیس پوری و خاچاپوری ( که محبوبترین غذای گرجی است و نان با مغز پنیر می باشد )  انواع سالادها که سالاد سزار معروف ترین آنهاست . انواع غذاهای گوشتی با گوشت سفید و قرمز که چاناخی محبوبترین آنهاست و از تاس کباب بره بهمراه سیب زمینی ، گوجه فرنگی ، بادمجان ، سبزیجات و سیر تهیه می شود .

 

KHACHAPOORI

 

 

مراکز خرید :

بیشترین مراکز خرید در تفلیس قرار دارد که در عنوان مربوطه به خود در سایت به طور کامل شرح داده شده است .

 

57c1bb0cb49d4b3332022cef22162de2

 

 

آژانس شهر فرنگ ارائه دهنده تور لحظه آخری گرجستان و تورهای ارزان گرجستان  و تور های تفلیس باتومی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو تور با کارشناسان آژانس شهر فرنگ تماس حاصل نمایید.

 

تلفن تماس: 22060840

 

خواندن 6838 دفعه