دیدنی های شهر وان ترکیه

دیدنی های شهر وان ترکیه

شهر قدیمی وان، شهری که قبل از میلاد مسیح جزو شهرهای بزرگ به حساب می آمده و شاهد حضور دورران ها و حکومت های مختلف بوده است،‌ بی شک آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی ای از آن روزگار، با خود به یادگار دارد. در اینجا به برخی از مهمترین جاذبه های توریستی و دیدنی وان می پردازیم.

دریاچه وان Lake Van

دریاچه وان، بزرگترین دریاچه ترکیه است، این دریاچه 3 گوش، آب شور بوده و برای آشامیدن مناسب نیست. تنها گونه های محدودی از جانداران آبزی و در حقیقت تنها یک گونه ماهی در این دریاچه، توان زندگی کردن و سازگار شدن داشته اند. عمیق ترین بخش دریاچه، 451 متر عمق دارد. این دریاچه دارای 4 جزیره شامل آکدامار، ادیر Adir، و ... است. تماشای زیبایی بزرگترین دریاچه ترکیه، همراه با نوش جان کردن چای و یا تناول ماهی دریاچه وان،‌ تجربه ای جالب خواهد شد. اگر دوست دارید شنا کردن در دریاچه را تجربه کنید، از افراد محلی در مورد محل های مجاز شنا و مکان هایی که امکان شنای همزمان یا مجزای خانم و آقا وجود دارد،‌ سوال کنید.

با تاکسی، اتوبوس و یا تور گردشگری می توانید به دریاچه بروید.

جزیره آکدامار Akdamar

جزیره آکدامار یا آختامار، با 700 هزار متر مربع مساحت، دومین جزیره بزرگ دریاچه وان است که در 3 کیلومتری ساحل دریاچه قرار دارد. این جزیره زیبا میزبان کلیسای صلیب مقدس و برخی بقایای صومعه های دوران ارمنیان می باشد. برای رفتن به این محل و بازدید آن می توانید از خیابان جمهوریت با پرداخت 10 لیر، سوار مینی بوس های مخصوص شده و به نزدیک جزیره بروید. در این محل قایق هایی با هزینه حدود 10 لیر شما را به جزیره می رسانند. سفر دریایی خیلی خوبی در انتظار شما خواهد بود. ممکن است کمی برای تکمیل ظرفیت قایق، معطل شوید، اما ارزش اش را دارد. البته قایق های خصوصی نیز وجود دارند که با هزینه ای بیشتر، چیزی حدود 150 لیر، وظیفه جابجایی مسافران را بر عهده دارند.

کلیسای صلیب مقدس Holy Cross Church

این کلیسای کوچک ارمنی، بر روی جزیره آکدامار بنا شده است و قدمت آن به سال 915 میلادی باز میگردد. بر روی دیواره های کلیسا، نگاره های انجیل،‌ حکاکی شده است. این کلیسا بسیار حائز اهمیت است زیرا تنها کلیسای ارمنی باقی مانده مربوط به دوره قرون وسطی است. دسترسی به این کلیسا، تنها از طریق قایق مقدور است.

قلعه وان Van Castle

 این قلعه که در زبان ترکی به Van Kalesi و در زبان کردی به Kela Wane معروف است، در 5 کیلومتری مرکز شهر وان قرار دارد. قلعه سنگی عظیمی است که در طی قرن 7 تا 9 قبل از میلاد، توسط پادشاهی اورارتو ساخته شد. از قلعه، چشم انداز خوبی به شهر قدیمی وان وجود دارد، بخشی که طی جنگ جهانی اول، ویران شد. بازدید از قلعه بخصوص نزدیک غروب آفتاب توصیه می شود.

قلعه هوساپ Hosap Castle

قلعه هوساپ، قلعه ای بزرگ مربوط به قرون وسطی بوده و در 50 کیلومتری از مرکز شهر وان و در روستای Guzelsu قرار دارد. بخش اعظم سازه این قلعه، توسط دولت عثمانی ساخته شده است. دسترسی به این قلعه راحت و از طریق کرایه ون یا تورهای گردشگری مقدور است. ورودی این قلعه 5 تا 10 لیر (بسته به زمان بازدید و تعداد بازدیدکننده) متغیر است. برای رفتن از هوساپ به Cavustepe می توانید از مردم محلی سوال کنید و آن ها به شما برای اتوبوس گرفتن و رفتن، کمک خواهند کرد.

ساعت بازدید قلعه هوساپ: همه روزه به جز روزهای یکشنبه از ساعت 7 صبح الی 7:30 شب

قلعه و آثار باستانی Ancient Urartian Site of Cavustepe

Cavustepe به معنای قلعه هایک می باشد. قدمت این شهر قلعه ای مربوط به سده 1 پیش از میلاد می باشد که توسط پادشاهی اورارتیان به عنوان دژی مستحکم استفاده می شده است. این سایت باستانی از 2 بخش قصر پادشاهی در قسمت بالایی و قسمت پایینی مربوط به تعدادی ساختمان تشکیل می شده است که امروزه بقایای آن موجود است. این محوطه در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهر وان قرار دارد.

خانه گربه های وان House of Van Cats

 گربه های سفیدرنگ و دارای چشمان رنگی متفاوت شهر وان، معروف هستند. گمان می شود این نژاد از گربه ها، سالیان سال باشد که در شهر وان زندگی می کنند. برای محافظت و پرورش این گربه ها، در سال 1993 خانه گربه های وان تاسیس شد و امروزه برای بازدید علاقمندان، باز است. هزینه ورودی 5 تا 10 لیر می باشد.

آبشار مرادیه Muradiye Selalesi

تقریبا در 80 کیلومتری مرکز شهر وان،‌ این آبشار قرار دارد. آبشار خیال انگیز و جذاب که ارزش وقت گذراندن و سیاحت دارد. اما آخر هفته ها تبدیل به محل پیک نیک شده و بسیار شلوغ می شود. البته محوطه آبشار تبدیل به محلی محبوب برای عکاسی از عروس و داماد نیز شده است و طی بازدید، انتظار مشاهده عروس و داماد را داشته باشید.

خیابان جمهوریت Cumhuriyet Caddesi

این خیابان معروف و محبوب شهر وان، محلی برای خرید و خوردن غذا است. تعداد زیادی رستوران که غذاهای ترکی و محلی سرو می کنند، در این محله، وجود دارند. مرکز خرید AVM بزرگ، فروشگاه کتاب، صرافی ها، هتل ها و شیرینی فروشی ها نیز باعث رونق بیشتر خیابان جمهوریت شده است. این بخش مدرن و پرجنب و جوش شهر وان همیشه مملو از جمعیت (بخصوص ایرانیان) است.

وان قدیم Old Van

بعد از زمین لرزه، چیز زیادی از این بخش شهر نمانده و بخش بسیاری از آن مرمت و بازسازی شده است. این بخش شامل 2 خیابان مملو از فروشگاه، پارک و خانه های قدیمی و مسجد است. وان قدیم، پایین قلعه وان قرار دارد و می توانید بعد از بازدید قلعه، به این مکان بروید.

موزه وان

 در شهر پر قدمت وان،‌ که تاریخ آن به سال ها قبل از میلاد مسیح باز می گردد، مسلما میراث فرهنگی و تاریخی زیادی باقی مانده است. با پیدا شدن و جمع آوری آثار و بقایای تاریخی، در سال 1945، موزه وان، پایه گذاری شد. امروزه داخل موزه مجموعه غنی از آثار مربوط به اورارتو نگهداری می شود. موزه از 2 عمارت یا بخش باستان شناسی و قومیت شناسی تشکیل شده است. قبل از بازدید از موزه، حتما از باز بودن و ساعت بازدید آن مطمئن شوید.

ساعت کاری: 8 صبح الی 5 بعد از ظهر (به جز روزهای تعطیل)

جهت بازدید از شهر تاریخی وان و برای رزرو تور وان، با کارشناسان آژانس هواپیمایی شهر فرنگ تماس بگیرید.

خواندن 565 دفعه