درباره شهر مسکو بیشتر بدانیم ...

درباره مسکو روسیه بیشتر بدانیم ...

مسکو پایتخت روسیه می باشد و با جمعیتی بالغ بر 11.5 میلیون نفر پرجمعیت ترین شهر آن و با مساحت 1081 کیلومتر مربع از بزرگترین شهرهای اروپا است . مسکو در کنار رود مسکوا ( که نام مسکو برگرفته از آن است ) و در ناحیه مرکزی فدرالی در روسیه اروپایی واقع شده است .

 

moscow1

 

جاذبه های گردشگری :

مسکو دارای جاذبه های گردشگری تاریخی بسیار از جمله: میدان سرخ –میدان مانژ - کاخ کرملین – اسلحه خانه - کلیسای جامع سنت باسیل ( کلیسای واسیلی مقدس ) – کلیسای جامع مسیح نجات دهنده - پارک GORKY - نگارخانه تریتاکوف – موزه هنرهای زیبای پوشکین – کولومنسکویه ( ناحیه سابق سلطنتی مسکو) –برج اسپاسکایا – برج زنگ ایوان کبیر - باغ الکساندر - آسمان نمای مسکو – تئاتر بولشوی – تئاتر مالی – آرامگاه لنین – عمارت کوسکووا – قبرستان نووادویچه – مترو مسکو - هفت خواهران ( ساختمان استالینی ) – بلندای تپه گنجشک ها می باشد .

 

moscow2

 

آداب و رسوم :

مردم مسکو همانند سایر مردمان روسیه دین مسیح و مذهب ارتودکس را پذیرفته اند اما هنوز بقایای بت پرستی و خرافه پرستی در آنها دیده می شود . از جنبه اخلاقی بر خلاف تصور و برخورد سردشان با غریبه ها ، با خانواده خود بسیار گرم و صمیمی هستند . اهل رفت و آمدهای زیاد بوده و دست خالی به مهمانی نمیروند . از جنبه فرهنگی بسیار به مطالعه علاقه مندند و سرانه مطالعه آنها بسیار بالاست و به اماکن تاریخی و مقبره شاعران ایرانی توجه زیادی نشان می دهند .

 

دارای رسومات مختلفی هستند که از آنها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد :

روز شهر ( یک روز از سال که در آن برنامه های مختلف توسط گروههای موسیقی سنتی و مدرن ، مسابقات ورزش همگانی ، کنسرتهای خیابانی و ... اجرا می شود ) ، پرنده های چوبی با بالهای باز  ( باور بر این است که در خانه باشند صلح و آرامش را بهمراه می آورند ) ، جشن خداحافظی ( خداحافظی با زمستان است که "ماسلینتسا" نام دارد )

 

ازدواج در روسیه نیز دارای آداب خاصی است : شاهدان عقد باید دونفر ، یکی از هر خانواده باشند و در تمامی مراسم از خرید لباس گرفته تا برگزاری جشن حضور داشته باشند. نان و نمک (به روسی کاراوای). کاراوای نان تزیین شده سنتی روسی است. بعد از انکه داماد عروس را از خانه مادرش می گیرد در بیرون از خانه، عروس و داماد را با یک قرص نان و نمک ملاقات می کنند. عروس و داماد تکه ای از نان را با دهان شان می گیرند و لقمه هر کسی که بزرگتر بود رئیس خانواده میشود.گفتنی است که نان کاراوای بسیار زیبا تزئین میشود. برگ در نان به معنای فرزندان اینده، خوشه ی گندم سعادت و رفاه، دو حلقه در هم آمیخته وفاداری و عشق ابدی است.

 

صدا نمودن کلمه تلخ (گورکا). این کلمه را در عروسی برای بوسیدن عروس و داماد از یکدیگر، تمام مهمانان با یک صدا می گویند، “گورکا، گورکا،” اما در قدیم عروس با پطنوس که در بین آن گیلاس نوشیدنی می بود نزد همه مهمانان برای جمع آوری تحفه میرفت، اما مهمانان نمیفهمیدن که در داخل گیلاس آب است یا نوشیدنی و مهمان پس از آن که تحفه را برای عروس می داد و نوشیدنی را مینوشید و صدا میکرد تلخ است به معنای آن که آب نبوده است.

 

آزاد نمودن دو کبوتر سفید. کبوتر سفید نماد از ازادی، صلح و خوشبختی است. آزاد نمودن دو کبوتر سفید پس از عقد پیمان ازدواج، نشانه خداحافظی با خانه اجدادی و همچنین آغاز یک زندگی جدید با هم اوج میباشد. تعداد مهمانان در محفل ازدواج. در روسیه در مراسم ازدواج صرفا از دوستان و خویشاوندان نزدیک دعوت به عمل میاید. تعداد دعوت شدگان در عروسی بیش از چهل تا پنجاه مهمان میرسد. گفتنی است که در عروسی های اشخاص مشهور و پولدار تعداد مهمانان به بیش از 300 نیز میرسد.

 

اقامت در مسکو :

هتلهای بیشماری برای اقامت در این شهر وجود دارد که از جمله آنها میتوان از هتل ماریوت و سوییسوتل ( 5 ستاره ) ، نووتل سنتر و کرون پلازا ( 4 ستاره ) نام برد. علاوه بر آن بعضی آپارتمانها نیز اجاره داده می شود.

 

رستورانها و غذاهای محلی :

شهر مسکو یکی از گران قیمت ترین شهرهای جهان است و تورم در آن چند برابر ایران می باشد . رستورانهای بیشماری در آن وجود دارند که خوراکهایی با نرخهای بسیار بالا سرو می کنند . بهمین خاطر باید قبل از انتخاب رستوران اطلاعات کافی نسبت به آن داشته باشد . یکی از رستورانهای مناسب رستوران خاچاپوری می باشد که برای نان داغ همراه با پنیر خود معروف است . رستوران دودو و رستوران مایاک گزینه های بعدی می باشند.

 

moscow3

 

غذاهای روسی ترکیبی از گوشت و غلات بوده و بسیار غنی و پرکالری می باشد و بعلت نزدیکی و ارتباط گسترده ای که روسیه با چین ، ایران و ترکیه دارد به غذاهای شرقی نزدیک می باشد .آداب غذایی مردم روسیه خوردن 3 نوبت غذاست : برای صبحانه معمولا کاشا ( آش پخته شده با کره ) و پنیر صرف می کنند . برای نهار ابتدا سوپ و بعد غذای اصلی حاوی گوشت ، ماکارونی ، سیب زمینی و ... میل مینمایند . گاهی اوقات در کنار نهار زاکوسکی ( مزه همانند ماهی شور ، تخم مرغ پخته و خاویار ) نیز قرار داده میشود . بین خوراکیهای محبوب می توان به پلمنی ( گلوله های خمیر پر از گوشت چرخ کرده یا سبزیجات که در آب جوش آماده و روی آن خامه ریخته می شود ) و بیف استروگانف اشاره کرد . شام یا اوژین متشکل از چای و زاکوسکی است . علاوه بر چای ، قهوه ، نوشابه ملی ( کواس) نیز نوشیده می شود .

از دیگر غذاهای روسی میتوان از راویولی ، نان پیروگ ، سوپ سولیانکا ، نوشیدنی مدوخا ، واویشکا ، دراچنا و محبوبترین و پرمصرف ترین آنها بلینی ( پنککهای نازک طلایی ) نام برد .

 

بهترین زمان سفر به مسکو :

مسکو دارای آب و هوایی بسیار متغیر از خیلی سرد به خیلی گرم است که البته در مقایسه با سایر شهرهای روسیه بیشتر حال و هوای اروپایی دارد . در ماههای خیلی سرد که از نوامبر تا آوریل می باشد دما به منفی 10 درجه سانتیگراد هم می رسد . البته با پوشیدن لباس مناسب زمستان مسکو نیز دیدنی است . ماههای گرم بسیار گرم و مرطوب است و جمعیت زیاد و حجم آلودگی خودروها به گرمای آن میافزاید . با این تفاسیر دو زمان بهترین موقع برای سفر به مسکو می باشد : اولی از اوایل می تا اواسط ژوئیه و دیگری نزدیک سال نو .

 

مراکز خرید و سوغات:

مراکز خرید متفاوتی در مسکو وجود دارد . از مرکز خرید گام و اوزیونسکی گرفته که اجناس مارک دار میفروشند تا بازار صنایع دستی ایزمایلوا که در آن میتوان عروسکهای چوبی روسی بنام ماتروشکا یا ماتریوشکا ( عروسکهای چوبی و تزیین شده و کوچک شونده که به ترتیب درون یکدیگر قرار میگیرند ) ، انواع صنایع دستی ، جواهرات ساخته شده از کهربا ، دوربینهای عکاسی و شکاری ، پوست حیوانات ، کلاه و شال از جنس پوست و تابلوهای نقاشی اصیل را خریداری نمود.

 

moscow4

 

 

خاویار ، شکلات روسی ، ظروف سنتی ، کریستالهای سنتی ، اوشانکا ( کلاه خز گوشی دار ) ، جعبه های نقاشی شده ، ظروف خولخوم از دیگر سوغاتهای مسکو می باشند . در مرکز خرید ایزمایلوفسکی که در پارک ایزمالیوو قرار دارد میتوانید ارزانتر خرید کنید . مرکز خرید دتسکای میر به وسايل كودكان و انواع اسباب بازي دارد و همچنين كتاب و انواع دي وي دي و سوغات كشورها در آن يافت مي شود. مرکز خرید بزرگ گورود در ابتداي خيابان Rayazanقراردارد و مجموعه اي از همه نوع فروشگاه مي باشند مانند هايپر ماركت ، فسف فود، بوتيك ، فروشگاه ، سينما ، زمين اسكيت روي يخ و .... در کنار سایر مراکز خرید مانند گالری آکتیور ، پاساژ پتروسکی و ... شما میتوانید در خیابان قدیمی آربات اجناس را با قیمت پایین تر از فروشگاههای این خیابان خریداری کنید فقط مواظب باشید که دست فروشان سرتان را کلاه نگذارند .

 

برای دسترسی به قیمت های تور روسیه بر روی لینک تور روسیه کلیک نمایید. و یا با کارشناسان آژانس شهر فرنگ تماس حاصل نمایید. شماره تماس: 22060840

خواندن 7593 دفعه